ORDER FORM

Name:
IC Number
Email Address:
Full Address
Phone No
Code Item(s)
Size
Colour
Total Item
Delivery Method
Payment Method (Payment must be clear within 48hours after order have been made and there must be proof of payment) Maybank2u.com
Paypal (International)
Western Union (International)
Maybank via Cash Deposit Machine
CIMB
Bank Islam
BSN
Kind of Payment Full Payment
Deposit
Payment Detail ( Date, Time, Amount )
Enquiries (If Any..)
How Did You Hear Our Blogshop?
I have read & accepted all the T&C * Yes
No

Tuesday 13 March 2012

Life is about KARMA. You define your life yourself.

Assalamualaikum

Ehemmm. hehe. Selamat malam awokk2 yang cantekk, hensemm. Alolo cuteenye awak yang tenga baca ni. hehe. Sumpah amik hati, dah lama tak update kan, takut kena baling batu je, then rosak skrin tak dapat nak stay in touch dengan blog ibuemak ni. hehe. So, apa cite hidup lu orang sekarang? hehe. ada baik ka pun? aku ni tenga cuti sem pun adoi ter berr. hehe. ok, aku tahuu sangat annoying. fullstop situ.

 
Fyi, aku cuti 3 bulan tau. yehooo


so, konklusinya insya-Allah. aku dapat la update belogg selalu. suka tak suka tak? suka kan? i knew it. so, actually hari ni aku nak tunaikan impian teman hati aku qina yusof. Dia nak aku buat entry tentang KARMA. karma? ada tak yang tak tahu karma tu natang apa? dulu aku tak tau jugak, jangan la malu nk ngaku, kalau malu nak ngaku, teruskan membaca entry ni ye hehe.

 

Apa itu hukum karma?

Hukum karma ni dapatlah dedifinisikan sebagai pembalasan terhadap perbuatan seseorang. tak kira la sama ada perangai di tu macam syaitonn atau pun malaikat. kalau taik yang dia baling, taik la dia dapat. tapi kalau emas yang dia baling. mau kena kepala orang, kena maki pun boleh jugak hehe. tak tak. maksud kat sini. buat baik balas baik, buat jahat balas jahat. Tapi sebenarnya law of karma ni hanyalah dipercayai oleh penganut buddha sebab dia ada definisi tersendiri. kalau nak tahu lebih lanjut Google eh? sebab aku nak cakap basic2 je. hehe

 
 So, rerajin la buat benda2 baik eh sayang(s)

karma ni banyak aspek kita boleh bincang. Oke contoh macam kalau dalam percintaan. Amboi kalau cakap bab2 cinta laju je eh nak baca. hehe. example, kalau kau dok main kan hati orang, jangan tak terfikir pulak orang nak main perasaan kau balik. sebab apa? sebab dalam dunia ni bukan kau sorang je yang dilahirkan sebagai player. ramai lagi. hehe. tak mustahil la kalau akan di-gamed balik kan? tambah2 waktu tu kau betul2 nak serious dengan si dia. Time tu bole la kau define apa itu meroyan sebab cinta. 

 
Dah kau senang2 nak hancur kan hati orang, memang stupid la kau dapat.



Itu dalam bab cinta. Cuba try apply dalam bab2 belajar. dah nampak dah kat situ nguapannye. hey, buddies! benda ni penting tau. mohon teruskan bacaan. hehe. ni kes meniru. budak universiti aku banyak jugak la terlibat dalam benda2 ni. aku pun pernah jugak la buat. tapi lepas room mate aku nasihat, aku tak buat dah, insaf hehe geli je dengar. haha. tahu tak sebab apa? 

 

Dulu aku fikir macam ni jugak

oke contoh, lu orang meniru dalam exam. ok foinee. markah tinggi gila babeng kan. tapi jangan lupa lepas korang habeh blajaq, korang mesti nak cari kerja takkan nak pi mengemis beras, air, letrik kat mak bapak korang kan? So, korang jangan lupa life is about karma. Dulu kuat meniru eh. nanti nak kerja jangan merungut pasaipa yang hang tak boleh nak dapat kerja atau kerja yang lebih baik? jangan nohh. Even dengan result gempak bapak punya, 4rata tak berbukit sikit pun *Pointer:4flat* tapi disebabkan korang meniru, barakah itu tiada. bg sesiapa yang meniru termasuk aku, tak kisah la sesama kita ke, meniru sorang2, dok pi rakam jawapan dalam phone, then dengar balik guna earphone time exam. insaflah ye. tapi gua tak sangka ada jugak orang meniru cara macam tu, kalau kawan gua tak kasi tahu gua, sumpah gua taktahu. Demmm!

 
Kalau law student memang tak la nak tulis kat kuku. 
fakta nak mampuih punya banyak pi buat gila salin kat kuku.


Last but not least, kalau ada sesiapa yang buat baik kat seseorang tapi dibalas jahat. Bersabarlah sayangku. Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah terlepas pandang akan setiap amalan kita dan yang paling penting sayangku, buat baik ni bukan tunggu orang buat baik kat kita. Dan tak semestinya orang tu buat jahat, kita balas jahat jugak. Give them a simile. No. I mean a big smile. You know what? Smiling at someone that hates you just to piss them off even more. Like seriously :D 


So, anak2. Life is about karma. you define your life yourself. Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali, tapi berkali-kali. opss opsss. Maksud aku, bekali-kali say to to your heart never buat jar-heart. hehe. selamat malam sayang-2ku. 

Lots of Love,
Mak.

p/s: hari ni birthday ibu. happy birthday ye sayang. umur dah tua tapi still ketot. hehe. gurau2. tapi kalau kata makin tinggi nipuuuu pulakk. hehe









THANKS FOR READING :)

6 jer yang sudi komen??:

Siti Nurhidayah said...

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali, tapi berkali-kali. opss opsss. Maksud aku, bekali-kali say to to your heart never buat jar-heart.

suker part ni ^_^ hihi.. anyway.. selamat hari lahir nur!

znorfiq said...

nice blog~ enjoyed reading. update lah lg ^^'

ibuemak said...

thanks ida. hehe. takdapat nak baling tepung kat nur hehe

okayy ty norfiq hehe keep on reading yeah.

lee said...

karma in general boleh la disebut macam tu. secara literalnya sebagai islam kita kena avoid usage of karma. sebab karma pada buddhist diorang menganggap balasan tu terjadi sendiri. sedangkan dalam islam Allah akan membalas setiap perbuatan kita. tapi kalau buat esei tu boleh la guna.

ibuemak said...

hee lee thanks for the info. tulaa. aku ada baca jugak tapi entry ni just untuk macam tu macam tu je hehe. btw, thanks for reading and comment on it hee :D

qinaysf said...

hoho. thanx da siapkan entry ni. sbenanye nak kmen haritu tapi lptop pulak hang. yeah!! entry gila menyengat. "Smiling at someone that hates you just to piss them off even more" <--- suka yg ni. keep it up babe :)

 
This Blog is Protected. Copyright 2012 © Design and Reconstruct By Qina Yusof