ORDER FORM

Name:
IC Number
Email Address:
Full Address
Phone No
Code Item(s)
Size
Colour
Total Item
Delivery Method
Payment Method (Payment must be clear within 48hours after order have been made and there must be proof of payment) Maybank2u.com
Paypal (International)
Western Union (International)
Maybank via Cash Deposit Machine
CIMB
Bank Islam
BSN
Kind of Payment Full Payment
Deposit
Payment Detail ( Date, Time, Amount )
Enquiries (If Any..)
How Did You Hear Our Blogshop?
I have read & accepted all the T&C * Yes
No

Tuesday 20 December 2011

Perasan yang ada pada lelaki dan perempuan

Assalamualaikum!

Macam dah lama mak tak update belog ibuemak nih. Busyy sangat. Mana nak layan Baddrol Bakhtiar ajak dating lagi, reply surat/mcg(s)/email peminat lagi, Persatuan pelajar Undang2 invites jadi VIP untuk program diorang.  Hadoih busyy sangat. *dah2 aku tahu laa, ada yang buat mulut senget, mata ke atas tangan di dada*. Orang Jeless memang macam tuh, tak boleh nak tolong dah.


Badd dan kitee

Jeless? Eh. Macam tajuk entri aku. hooyeah! Hari ni memang nak sembang2, bukak kedai kopi bincang pasal jealous. Mengikut Kamus Dewan Bandaraya dan Pustakawan, jealous boleh la didefinisikan sebagai satu perasaan yang timbul dalam perasaan atau jiwa seseorang apa bila mereka terasa kekurangan, disisihkan atau segala sifat2 negatif terlekat pada mereka. #Banyak auta dari fakta.


Penyakit yang kalau tak diubati, mati.


Aku nak bagitau pasai jenis2 cemburu di malaysia. Aku taktau orang luar negara macam mana, takpi tanya pon kan. Tapi tuh laa, ada laa beberapa jenis jeless yang bersia-siar di bumi tercinta ini.

Cemburu Buta

Cemburu style ni selalu jadi dekat pasangan kekasih laa. Suami isteri aku taktau la. tak kaji lagi. Tapi mmg sangat lah popular jeles ini menular dan membiak dalam kalangan pasangan kekasih. Sebenarnya, jeles baik dalam perhubungan tapi cemburu yang meng-khinzir buta ni amatlah dikeji. Pasai apa? mai nak habaq. Benda ni boleh buat pasangan bercerai berai, naik turun mahkamah tau dak. Nenek aku pernah pesan kat aku.

"Waina, waina dah besaq. tok nak pesan satu ja. Dalam perhubungan mestilah ada kepercayaan. Baru lah bahagia."

#Aku pun taktau apa motif tok aku bagitau aku benda2 alah ni. Tok, im only 18 ok.

Tudiaa. Orang ni yang menggatai dgn lembu ni atau lembu ni yang dok menggila.


Faham dak? Pffftt. Payah betoi cerita kat budak2 macam hampa. Macam ni, dalam konteks berpasangan, kita mestilah ada sifat saling mempercayai antara satu sama lain. Kalau kita dok cemburu mem-babi buta, *akhirnya terlepas jua babi.haha* maknanya kita tak percaya kat pasangan kita. Maka boleh bercerai berai lah kita. Hadoih. malas nak terang panjang2 kat hampa. Hampa saja dok buat tak paham. Nak menggatai dengan aku lettew. #oke, tahu sangat annoying =.=" 
*SILA JANGAN BACA INI, JIKA TIDAK MAHU KEBOSANAN*-------^


Ni lah yang dikatakan cemburu buta. tak pasai2 diri sendiri yang terok. Merana hingga ke akhirnya.


Baik Mak Joyah ni simpan suami dia dalam freezer kat dapur nuh.



Cemburu Tak Tahu Punca

Ni jenis cemburu yang terdapat dalam jenis orang yang dia sendiri pun tak faham diri dia sendiri. Kira macam self-confuse. Aku pun taktau term tu betoi ka dak. tapi tu lah, kebenarannya. Dia tak tau pasai apa yang dia cemburu. Contoh macam ni laa.

Najib kawan dengan kak ros, tapi kak ros dah ada pakwe yang bernama Abang Yiddin. najib pun taktahu kenapa dia jeless kalau kak ros rapat dengan Abang Yiddin, padahal kak ros bukan awek najib dan najib rasa dia tak suka pun kak ros.


Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun dengan mereka yang di atas ini.

#Sebenarnya, Aku sendiri pun dah tak faham dengan cemburu jenis ni. hadoih.


Cemburu Tanda Sayang

Cemburu ni ala - ala suuwwit2 gitu. Cemburu macam ni diharuskan yep. Bagi menimbulkan rasa masam manis masin dalam kasih sayang. Ia bukanlah simbol tidak kepercayaan seperti mana dalam cemburu si babi yang buta, tapi menunjukkan perasaan risau dan caring pasangan kekasih. 

Kan aku dah cakap. Taknak percaya sangat. 
Jealous is not some kind of NO TRUST but it is about CARE


Cemburu Gila Babeng

Cemburu nih has a lil bit difference dgn cemburu babi buta tuh. Yang ni terlebih portion babi  babeng di dalam perasaan seseorang. Kadang2 benda nih sendiri boleh rosakkan diri sendiri. meh nak bagitau macam mana cemburu ni sebenarnya. Dia boleh dalam banyak keadaan, contoh, dalam keadaan kita dok belajaq laa ni kan, kadang2 cemburu ni mai gak datang bertandang. Kawan kita punya style dapat markah tinggi. Punya pulun pi kutip A banyak2, yang kita ni dok buat gila dengan cemburu gila babeng nih. Dok mengata macam2, pinggirkan dia, tak ke kita ni sedang menjatuhkan dia? tak elok buat lagu tuh. *lagu = macam*.


Ni kira macam kes Backstabber lah. Apa main tikam tikam ni der, sakit la!




Kadang2 ada jugak dalam kalangan girl(s) laa selalunya. Kawan dia nih memang la cun melecun, hot stuff, ada gaya laa kan, nak pi buat santau pulakk.Benda nih memang la jarang berlaku, tapi takpayah la dok pi menyantau orang nih. Bukan baik pun. Dah kau santau, bukan kau dapat pun cantik tuh kan. 

Aku pun tak dapat macam mana nak gambarkan betapa terok keadaannya


Cukup laa 4 jenis cemburu aku bagi. Itu pun aku rasa macam dah teruk je keadaannya. So, for the most thing i wanna said, Cemburu itu perlu tetapi jangan membabikannya. Faham? Oke, faham, bagus.

Last but not least, kepercayaan itu penting dalam setiap perhubungan. Tak kira laa between parents and their children ke, among kawan kawan ke, pasangan kekasih ke, suami isteri, percaya itu perlu ada agar menjamin kehidupan yang bahagia.

#Aku terasa belogg aku macam sangat berilmiah :D


Percayalah bahawa apa yang bukan milik kita, kita harus lepaskan walaupun dalam keadaan terpaksa.


Thank You :)

p/s: kekasaran bahasa harap diampun. Dah terbiasa terlajak, tak boleh nak undur. Peace yaw!

Salam Sayang,
Mak 





















THANKS FOR READING :)

5 jer yang sudi komen??:

iAmCekbolat said...

hahaha.. bolat jles ibu cntik ^^ haha.. jles tak-jles tak?

Yasmin Mohamad said...

cool giler waina! ceburu tu sememangnye tanda syg~!! <3

ibuemak said...

Cekbolat : jeles laaa :)haha

Yasmin : wahaha. aku cemburu kau = aku sayang kau :)

alriqab said...

Nice.. nanti nak suruh buah hati dgn adikku masuk kat sini... biar diorang baca, sebab cakap kat orang pompuan nih lum tentu diorang nak terima kalau diorang tak dengar dari orang pompuan yang lain... leh ke buat statement camtu...

ibuemak said...

Haha. baguss la, ajak ramai2 lepak sini Shah. Aku rasa kau pun patot selalu lepak sini. haha

 
This Blog is Protected. Copyright 2012 © Design and Reconstruct By Qina Yusof